Thursday, August 11, 2011

RamAdhan Al Mubarak

Hari ni dah masuk hari yang ke 12 dah berpuasa. Alhamdulillah,puasa masih lagi full walaupun keadaan cuaca sekarang ni sangatlah panas teriknyer.seb baik kerja dot dalam econ.hehehe.
Cuma.....
Terawih dah start tinggal dahh.Masa awal2 aritu berangan2 xnak tinggal langsung terawih, tapi bila dah start malam ke-10,ALAMAKKK, hanya Allah saja yang tw....
kita manusia kan.Nak buat macam mana..

Teringat lagi masa first day ramadhan pergi sambahyang dekat masjid Shah Alam. Bukan main ramai orang.Jem start dari dataran Shah Alam lagi.Aku dan bini pown teramatla teruja waktu dan ketika itu. Siap bagi tau bini

" Sayang, selagi xhabis 21 rakaat, kita jangan balik yea"
Dalam ati aku..
"entah2 aku yang sms die ajak balik lepas 8 rakaat..hehe.."


Dahla sampai agak lewat sebab jem.Imam dah start sembahyang insyak dah pown. Xbleh nak dot dalam masjid yang nyaman dan sejuk dah. Aku sembahyang jer kat luar. Walau bagaimanapun, still la best malam tu sebab angin sepoi2 dari luar bertiup...

Settle jer sembahyang insyak, aku terus masuk dalam masjid. Mmmgla ramai orang,tapi aku masuk gak,xkira, sebab aku nk tgk siapa yang jadi imam malam tu. Pengumuman cakap, imam diimport dari mesir lagi..sedap gak la suara die.cuma die macam demam sket kut.asyik berdehem jer..xbiasa kt mesia agaknyer.maklumla.malaysia kan panas skang ni..

Selesai jer 8 rakaat, majoriti dah mula berpusu2 balik.Dalam ati, nk ikot diorang sekali. Tapi xbleh xbolehh...kan dah azam dari tadi lagi..Kalau xpakse, bila nk datang rela...hehehe..hati ni dah keras sangat sampai malas giler skang ni..ramadan ni la masa yang terbaik untuk rawat balik..Yeala, kalau boleh, melembutkan sket hati yang keras umpama batu ni...

So bila ramai dah balik,aku pown trus la ke depan, penuhkan saff, tapi xdapat gak tgk tok imam tu..

Bila dah selesai witir,aku tgk sms bini aku ajak balik..Jumpa kat bawah jer, sebab kat bawah ader bazar yang jual barang2 mcm kurma, air susu kambing, baju raya dan lain2..Ingat nak jugak la beli susu kanbing fresh, tapi bila aku seluk poket baju melayu baru aku sedar yang aku ader hilang something yang very important dah missing...Adoiiiii WALLET aku dah ilang...

Aiseymen.. geramnyerrrrrrrr..dalam ati adela jugak terlintas
"mari sembahyang pown boleh ilang" Awal2 mcm xbleh trima. Yeala ader RM300 dalam tu,aku nk pergi servis kereta.tapi nak buat macam mana. xkkan nak cari bomoh lak..Aku pergi antar bini aku balik dulu, lepas tu aku datang balik masjid untuk tanya security..manala tw, hari baik bulan baik ni,klu ader orang terjumpa tolong serahkan...
Malangnyer...mak gad tu kate xder...ader beg duit kanak2 jer yang diorang jumpa mlm ni.Xpelah nak buat macam mana,dah xde rezeki

Setelah difikir2,
Memang salah aku, cuai..bawak beg duit gi semayang buat apa???
mungkin aku ader buat silap kt orang kerrr
mungkin Allah nak uji aku sempena ramadan ni kerrrr (nk tgk ari ke-2 pegi semayang ke tak?)
Mungkin jugak nak uji bini aku, sebab lepas ni kena guna duit dia nk pergi kerja sebab kad ATM dan duit dah xde
Atau, Allah nak bagi balik ke Syurga wahhhhhhh...

hehehehe, positif kan...Tapi, ni dah kali kedua ilang IC.Kena panalti 210..Aku buat muka sedih jer dekat akak kaunter tu.Diepun bagi la diskaun jadi 180 hinggit. okla..

Lepas seminggu ilang, aku dapat berita gembira dari UM yang aku dah lulus master...horeyyyyyyyyyy...dalam sedih ade gembira.Lepas tu kerajaan umum bonus setengah bulan gaji lak. Alhamdulillah...rezeki
Aku dop pk gak, mcm mana nak balik beraya kelate ni, pitih xdop..abes...


Ader sinar aidilfitri tahun ni..hehehe....








Baru 12 hari puasa dah pk raya dah aku ni..hahaha..xpe..teruskan puasa lagi 18 hari, dan jangan tinggal solat terawih,,kecuali btol2 penat....





No comments: